Saturday 6 October 2012

BukubuKubukU

   Assalamualaikum. Ya Allah, lame giler xupdate belog ni. berhabuk-habuk dah aku rase.. sori sebab line dekat kolej macam ape je sebab selalu xleh connect. nak tulis ape ye.. sebenarnye tatau nak update ape tapi aku ade nak suggestkan satu novel islamik ni. memang bez giler wa cakap lu.
   Novel ni bertajuk 'Sultan Muhammad al-Fateh Penakluk Konstantinopel'. Meh la aku citer sikit eh pastu pegi la cari kat kedai buku ke, library ke.. Sebenarnye buku ni pom da lame. dulu kawan kat matrik pom ade bace. Aku je yang baru tergerak nak bace. Sangat2 bez! 5 bintang aku bagi sebab melalui buku ni la aku dapat tau macam mane hebatnye hamba Allah ni menawan Kota Konstantinopel yang sebelum ni pernah cuba ditawan oleh beberapa pemimpin Arab.
   Sabda Rasulullah S.A.W. ketika menggali Parit Khandak:
"..Konstantinopel (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera.."
(Hadis Riwayat Imam Ahmad)


Ni cover buku tu


Ni meriam yang digunakan dalam peperangan tersebut


 
Really admired by the way baginda dapat menawan kota tersebut :) Banyak petunjuk yang Allah bagi kepada baginda sebagai jalan untuk meneruskan misi tersebut. Taat, sabar dan doa..
Selamat Membaca :) Membaca Amalan Mulia..
 


No comments:

Post a Comment